Saturday, 2 March 2013

..: BAB II :..


Alhamdulillah...ni pulak bab II ain, huhuhu tentang sakaratul maut.. :( ...ade lagi tu sebenarnye..nanti sambung kemudian plok.......dimasa akan datang. insya Allah..
BAB II

MENGHADAPI SAKARATUL MAUT
2. 1  Pengenalan

Persediaan sebelum mati
Kematian ialah jambatan yang menghubungkan dua kehidupan, iaitu kehidupan dunia dan kehidupan akhirat. Kehidupan dunia yang tidak kekal terhenti dengan berlakunya kematian dan kemudia disambung pula dengan kehidupan akhirat yang kekal selama-lamanya. Dunia diibaratkan sebuah ladang pertanian untuk manusia mengusahakannya bagi mencari bekalan untuk kehidupan di akhirat.

            Sesiapa mengerjakan kebaikan semasa hidupnya di dunia, ia tidak akan mendapat kesusahan di akhirat kelak. Orang ini akan kekal selamanya di dalam syurga Allah s.w.t dengan izin-Nya. Manakala sesiapa yang melakukan kejahatan semasa di dunia ini, ia akan diseksa di dalam neraka jahanam melainkan sekiranya dia mendapat pengampunan daripada Allah s.w.t. Oleh itu, kematian merupakan perpindahan dari satu alam ke satu alam yang lain. Kematian bukan penamat atau penyudah kepada kehidupan dunia.

            Kematian berlaku akibat perceraian roh daripada jasad. Roh menurut pandangan ulama adalah satu jisim halus yang meresap sebati dengan badan.
  firman Allah maksudnya :
Allah (yang Menguasai segala-galanya), ia mengambil dan memisahkan satu-satu jiwa dari badannya, jiwa orang Yang sampai ajalnya semasa matinya, dan jiwa orang Yang tidak mati: Dalam masa tidurnya; kemudian ia menahan jiwa orang Yang ia tetapkan matinya dan melepaskan balik jiwa Yang lain (ke badannya) sehingga sampai ajalnya Yang ditentukan. Sesungguhnya Yang demikian itu mengandungi tanda-tanda Yang membuktikan kekuasaan Allah bagi kaum Yang berfikir (untuk memahaminya).

            Ayat ini menjelaskan bahawa roh berpisah daripada badan dengan dua cara. Pertama melalui kematian. Apabila Allah hendak mematikan seseorang dikeluarkan-Nya roh orang itu daripada badannya dan tidak dikembalikan semula kepadanya. Kedua roh berpisah daripada badan melalui tidur. Apabila seseorang itu tidur, rohnya keluar daripada badan. Allah kembalikan semula roh ke dalam badan kerana tempoh kematiannya belum tiba. Allah menyeru umat manusia supaya memikirkan perkara ini agar dapat melihat kekuasaan-Nya.

2. 2.  Saat-saat kematian

أكثروا ذكر هاذم الذات.[1]
Rasulullah saw bersabda, perbanyaklah mengingat sesuatu yang dapat mengambil kenikmatan dunia, yaitu mati.[2]
            Diriwayatkan dari umar, :
عَنْ ابْنِ عُمَرَ أَنَّهُ قَالَ كُنْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَجَاءَهُ رَجُلٌ مِنْ الْأَنْصَارِ فَسَلَّمَ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثُمَّ قَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَيُّ الْمُؤْمِنِينَ أَفْضَلُ قَالَ أَحْسَنُهُمْ خُلُقًا قَالَ فَأَيُّ الْمُؤْمِنِينَ أَكْيَسُ قَالَ أَكْثَرُهُمْ لِلْمَوْتِ ذِكْرًا وَأَحْسَنُهُمْ لِمَا بَعْدَهُ اسْتِعْدَادًا أُولَئِكَ الْأَكْيَاسُ
Maksudnya :
Diriwayatkan dari Ibn Umar, dia berkata, ketika aku sedang duduk bersama Rasulullah saw tiba-tiba datang seorang pemuda dari golongan Ansar mengucapkan salam kepada Rasulullah dan bertanya, “wahai Rasulullah, orang Mukmin yang bagaimana yang paling mulia?” Rasulullah saw menjawab, “mereka yang paling baik akhlaknya.” Dia bertanya lagi, “orang mukmin yang bagaimana yang paling beruntung (bijak)?” Rasulullah saw menjawab, “mereka yang paling banyak mengingati mati dan mempunyai persediaan yang banyak untuk menghadapi kematian. Merekalah orang-orang yang bijak.[3]

Rasulullah saw bersabda, Orang yang paling beruntung adalah yang dapat mengendalikan hawa nafsunya serta yang banyak melakukan amal soleh. Orang yang rugi adalah yang selalu mengikuti hawa nafsunya dan banyak berangan-angan.[4]  Rasulullah saw bersabda, Perbanyakkanlah mengingati mati, kerana ia dapat membersihkan dosa-dosa serta menjadikan diri zuhud terhadap dunia.[5]

            Rasulullah saw bersabda, “Cukuplah maut menjadi pelajaran bagi seseorang dan menjadi pemisah antara seseorang dengan orang lain.” Rasulullah saw kemudian ditanya, “Apakah seseorang yang telah meninggal boleh berkumpul bersama para syuhada’?” Beliau menjawab, “Ya, iaitu orang yang mengingati mati sebanyak 20 kali dalam sehari semalam.” As-Suddi lalu membaca surah al-Mulk ayat 2 : yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Maksud ayat tersebut iaitu : mereka yang paling banyak mengingati mati dan yang sering melakukan amal soleh sebagai bekalan setelah mati.

Para ulama’ mengatakan bahawa Rasulullah saw bersabda, perbanyakkanlah mengingati penghancur kenikmatan dunia, iaitu mati. Ini merupakan perkataan yang ringkas dan sederhana yang di dalamnya terkandung peringatan serta pesanan-pesanan yang sangat tinggi nilainya. Mengingati kematian dengan sebenar-benarnya dapat mencegah seseorang untuk berangan-angan sehingga dia boleh hidup zuhud,[6] tetapi jiwa yang lemah serta hati yang lalai memerlukan peringatan yang berulang-ulang dan kata-kata yang indah. Rasulullah saw telah bersabda, perbanyaklah mengingat penghancur kelezatan dunia.
  
Maksudnya :
Tiap-tiap Yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. ketika itu sesiapa Yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka Sesungguhnya ia telah berjaya. dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi Segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang Yang terpedaya.




[1] Abdullah bin Abdurrahman al-Bassam, Syarah Bulughul Maram 3, pustaka azam, Jakarta  Selatan, 2008, hlm 137
[2] HR. Ibnu Majah dan at-Tirmidzi dari an-Nasa’i dari Abu Hurairah ra
[3] Direkodkan oleh Ibnu Majah di dalam Sunan Ibnu Majah
[4] HR. At-Tirmidzi
[5] HR. Anas
[6] Zuhud : Zuhud adalah menguasai dunia, tanpa ia kuasai kita. Tangan menggenggam dunia, tapi hati memandang akhirat.
[7] Ali ‘Imran ayat 185

No comments:

Post a Comment