Monday, 11 March 2013

:: BAB III VOLUME 2 :) ::


3.2.  MEMANDIKAN JENAZAH
Apabila seorang Islam meninggal dunia, terdapat beberapa tanggungjawab yang wajib dilaksanakan oleh orang Islam yang masih hidup terhadap jenazah tersebut. Agama Islam mewajibkan agar jenazah itu diuruskan mengikut peraturan yang telah ditetapkan. Pengurusan terhadap jenazah orang Islam merangkumi empat perkara, iaitu mandi, kafan, sembahyang dan mengkebumikan. Bab ini akan membincangkan secara terperinci perkara pertama iaitu memandikan jenazah.

3.2.1. Hukum
Memandikan jenazah adalah fardu kifayah kepada mereka yang masih hidup. Seperti yang diketahui, fardu kifayah ialah satu fardu atau kewajipan syarak yang apabila ada pihak telah melaksanakannya maka pihak yang lain akan terlepas daripada tuntutan melaksanakan hukum tersebut. Dalam hubungan ini, sekiranya ada pihak yang telah menyempurnakan tugas memandikan jenazah, maka dengan itu akan terlepaslah orang lain daripada tanggungjawab memandikannya.

            Apabila telah dipastikan seseorang itu telah meninggal dunia, maka sunat dimandikan jenazahnya dengan segera. Sekiranya berlaku jenazah dikebumikan tanpa dimandikan terlebih dahulu, maka wajib dibongkar semula kuburnya dan dimandikan jenazah berkenaan. Kemudian baru dikebumikan semula.

            Menurut mazhab Syafi’i dan Hambali jika sebahagian sahaja daripada badan mayat yang masih tinggal, mayat tersebut wajib dimandi dan disembahyangkan. Menurut pendapat Abu Hanifah dan Malik pula, kalau bahagian jasad jenazah yang dijumpai itu banyak, wajib dimandi dan disembahyangkan. Namun jika sedikit hukumnya tidak wajib. Kalau ketiadaan air atau tidak boleh menggunakan air disebabkan mayat itu akan hancur jika terkena air, maka mayat tersebut hendaklah ditayammumkan sebagai ganti kepada mandi.

3.2.2. Tanggungjawab pemandi
Pemandi jenazah hendaklah terdiri daripada orang yang boleh dipercaya dan yang amanah terhadap tugasnya. Sifat yang seumpama ini perlu untuk memstikan tugas memandi yang dilakukan itu dapat dijalankan dengan sempurna. Pemandi yang amanah tidak akan melakukan sesuatu yang tidak baik terhadab jenazah yang dimandikan itu seperti memandang auratnya atau menjalankan kerja memandikan dengan kasar atau sebagainya.

            Sekiranya pemandi mendapati jenazah yang dimandikannya itu berkeadaan menggembirakan seperti berbau harum atau mukanya tenang maka sunat ia menceritakannya kepada orang ramai. Tetapi jika sebaliknya misalnya didapati jenazah tersebut barbau busuk atau keadaan muka berkerut dan sebagainya, keadaan tersebut tidak harus dihebahkan kepada orang ramai.

3.2.3.  Pemandi
Pemandi lelaki adalah lebih berhak memandikan jenazah lelaki. Begitu juga dengan pemandi perempuan adalah lebih berhak memandikan jenazah perempuan. Keutamaan diberikan adalah berdasarkan kepada jantina jenazah.

            Sekiranya seorang perempuan meninggal dunia dan mereka yang ada untuk menguruskan jenazahnya kesemuanya lelaki ajnabi, si mati itu pula tidak mempunyai suami dan mahram, maka pada ketika itu lelaki yang ajnabi itu hendaklah melakukan tayamum pada jenazah berkenaan. Cara melakukan tayamum tersebut hendaklah menggunakan lapik untuk mengelakkan tangannya daripada tersentuh kulit jenazah. Had tayamumnya pula ialah hingga dua siku jenazah sahaja. Lelaki ajnabi itu tidak dibenarkan memandang aurat jenazah.

            Begitu juga halnya dengan seorang lelaki yang meninggal dunia sedangkan yang ada semuanya perempuan ajnabiah, lelaki itu pula tidak mempunyai isteri dan tidak ada mahram, maka urusan memandikannya sama seperti jenazah perempuan tadi. Sekiranya terdapat mahram, maka mahram itulah yang memandikan jenazah. Tetapi kalau ada suaminya atau isterinya, dialah yang lebih berhak memandikannya daripada mahramnya.

            Jika terdapat jenazah seorang lelaki Islam sedangkan mereka yang ada pada waktu itu hanya dua orang saja, iaitu seorang lelaki kafir dan seorang perempuan muslimah, maka lelaki kafir itulah yang berhak memandikan jenazah tersebut. Sementara perempuan muslimah hendaklah menyembahyangkannya.

            Haram orang lelaki memandikan jenazah perempuan begitu juga sebaliknya melainkan jika kedua-duanya adalah suami isteri. Sekiranya isteri meninggal dunia, suami boleh memandikan jenazah isterinya itu dan begitulah sebaliknya. Menurut mazhab Syafi’i dan Malik, suami isteri yang sudah bercerai sekalipun dengan talak raj’i dan isteri masih lagi berada dalam edah, masing-masing tidak boleh memandikan jenazah antara satu sama lain, sekiranya salah seorang daripada mereka meninggal dunia.

3.2.4.  Bercampur jenazah
Jika bercampur aduk di antara jenazah orang Islam dengan mayat orang kafir atau jenazah orang yang tidak syahid dengan jenazah yang syahid atau jenazah bayi keguguran yang wajib disembahyangkan dengan jenazah bayi keguguran yang tidak wajib disembahyangkan, sehingga tidak dapat dibezakan lagi, maka pada ketika itu semua jenazah tersebut wajib dimandi, dikafan, disembahyang dan dikebumikan. Tindakan seumpama ini terpaksa dilakukan kerana penyempurnaan yang wajib, iaitu menguruskan jenazah orang Islam tidak dapat disempurnakan melainkan dengan cara yang demikian.

3.2.5.  Dua cara untuk memandikan jenazah dengan mudah bergantung kepada keadaan.
Sekiranya berada dalam keadaan tertentu seperti kekurangan kelengkapan kerana kemiskinan dan terlalu banyak jenazah yang perlu dimandikan seperti mangsa-mangsa tsunami, kita digalakkan memandikan jenazah dengan cara yang paling mudah. Caranya, hilang najis yang ada pada tubuhnya, dan ratakan air keseluruh tubuhnya.

i.                    Mandikan jenazah secara sempurna dan disunatkan mengikut sunnah.

ii.                   Pelihara auratnya dan letakkan jenazah di tempat yang tinggi seperti di atas katil, papan atau tempat khas memandikan jenazah.


iii.                 Dengan menggunakan tangan kanan, tundukkan dan tahan badan jenazah manakala tangan kiri pula, urut perutnya untuk keluarkan semua najis yang ada. Kemudian, dengan memakai sarung tangan, basuh kedua-dua kemaluannya dan bersihkan juga mulut, lubang hidung dan telinga. Pastikan air sampai padanya.

iv.                Kepala dan muka jenazah hendaklah dibasuh dengan sabun atau sesuatu yang boleh membersihkannya. Rambutnya disikat, dan jika tercabut hendaklah dikebumikan bersama dengannya.

v.                  Dibasuh dengan sempurna semua bahagian kanan bermula de bahagian tengkuknya juga. Dengan itu semua tubuhnya telah diratai air.
Disunatkan mencampurkan sedikit kapur dalam air mandian terakhir sekiranya jenazah tidak berada dalam ihram.

3.2.6.  Alat-Alat Mandian
i.                    Sabun mandi
ii.                  Kapas
iii.                Air bersih
iv.                Putik kapas
v.                  Kapur barus
vi.                Baldi dan gayung/cebok air
vii.              Sarung tangan & apron plastik.
viii.            Air daun biadara

3.2.7.  Cara Memandikan Jenazah
Sekarang sampai kepada perbahasan yang terpenting sekali dalam tajuk memandikan jenazah, iaitu bahagian pelaksanaanya. Berikut diterangkan sepuluh langkah yang perlu diambil untuk menyempurnakan urusan memandikan jenazah.

i.                    Menentukan tempat mandi
Sebelum urusan memandikan jenazah dilaksanakan, sunat diletakkan jenazah berkenaan di tempat yang agak tinggi yang tidak terdedah kepada laluan terbuka dan pandangan orang ramai. Hanya pemandi dan pembantunya sahaja yang dibenarkan berada di situ.


ii.                  Memakaikan baju
Setelah menentukan tempat mandi, jenazah berkenaan dipakaikan dengan kain atau baju dari jenis kain yang nipis yang membolehkan air telus ke kulitnya. Bahagian lengannya dibuat luas bagi membolehkan pemandi memasukkan tangannya untuk tujuan menggosok badan jenazah. Kalau cara ini agak menyusahkan, bolehlah dibelah sedikit baju tersebut melalui kedua-dua belah tepinya. Sekiranya baju daripada kain jenis ini tidak diperoleh, maka wajib menutup aurat jenazah dengan sebarang kain yang sesuai. Sementara muka jenazah sunat dututup sejak dari mula ia diletakkan di atas tempat mandian.

iii.                Mendudukkan jenazah
Selepas itu pemandi hendaklah menggerakkan jenazah tersebut dengan perlahan-lahan untuk menjadikannya dalam keadaan duduk. Apabila sudah didudukkan, pegang bahu jenazah menggunakan tangan kanan. Ibu jari pemandi diletakkan di bahagian lekuk yang terdapat di pangkal tengkuk jenazah. Pemandi kemudiannya hendaklah menyandarkan jenazah pada lututnya yang sebelah kanan, sambil tangan kirinya mengurut dengan perlahan perut jenazah. Perbuatan ini dilakukan berulang-ulang kali untuk mengeluarkan segala kekotoran yang masih terdapat di dalam perut jenazah.

iv.                Membaringkan jenazah
Selepas jenazah berkenaan dibaringkan semula. Pemandi membalut tangan kirinya dengan kain. Dengan menggunakan tangannya yang berbalut itu, ia membersihkan kedua-dua kemaluan jenazah dan bahagian auratnya. Air hendaklah terus dijirus supaya dapat membersihkan segala najis yang keluar.

v.                  Membersihkan gigi dan hidung
Selepas selesai membersihkan kemaluan jenazah, pemandi menanggalkan balutan tangan kirinya itu dan membasuhnya dengan air dan sabun. Kemudian dia mengambil perca kain yang lain dan membalut jari telunjuk tangan kirinya. Jari yang berbungkus ini digunakan untuk membersihkan gigi dan kedua-dua lubang hidung mayat.

vi.                Mengambil wuduk
Selepas selesai semuanya itu barulah diambilkan wuduk untuk jenazah berkenaan. Wuduknya sama seperti wuduk orang yang masih hidup termasuk segala sunatnya seperti berkumur dan seterusnya. Pemandi wajib melakukan niat wuduk untuk jenazah berkenaan. Niatnya adalah seperti berikut : sahaja aku mengambil wuduk yang sunat bagi mayat lelaki ini (bagi mayat perempuan ini) kerana Allah ta’ala. Hukum niat wuduk untuk jenazah adalah wajib sekalipun perbuatan mewudukkannya adalah sunat. Sementara niat memandikan mayat hukumnya sunat walaupun hukum memandikannya adalah wajib.

vii.              Membasuh kepala
Selepas selesai mewudukkan jenazah dimulakan membasuh kepala, janggut dan misainya dengan menggunakan sabun. Pemandi boleh menyikat rambut dan janggut jenazah dengan menggunakan sikat yang mempunyai gigi jarang. Cara menyikat hendaklah dilakukan dengan penuh cermat supaya jangan ada rambutnya yang tertanggal. Jika sekiranya ada rambutnya yang tertanggal, maka rambut itu hendaklah dipungut dan dimasukkan  ke dalam kafannya. Walau bagaimanapun, perbuatan menyikat rambut jenazah ini tidak boleh dilakukan terhadap jenazah orang yang sedang berihram kerana ditakuti tertanggal rambutnya.

viii.            Mambasuh tubuh badan jenazah bahagian hadapan.
Selepas itu pemandi mula membasuh tubuh badan jenazah yang sebelah kanan di bahagian hadapan. Air dijirus dari tengkuk jenazah membawa ke hujung kakinya. Kemudian dibasuh pula tubuh badannya yang sebelah kiri juga dari bahagian hadapan dengan cara yang sama.

ix.                Membasuh tubuh badan jenazah bahagian belakang
Selepas itu pemandi menggerakkan jenazah sehingga kedudukannya berada dalam keadaan berbaring mengiring di atas rusuknya yang sebelah kiri. Sekarang dibasuh pula tubuh badannya yang sebelah kanan di bahagian belakang. Caranya sama seperti di bahagian (8), iaitu dengan menjiruskan air dari tengkuk hingga ke hujung kakinya. Kemudian jenazah tersebut hendaklah digerakkan semula ke kedudukan berbaring mengiring di atas rusuk kanannya untuk membolehkan pemandi membasuh tubuh badannya yang sebelah kiri di bahagian belakang.
            Perlu ditegaskan disini bahawa jangan sekali-kali meniarapkan mayat dengan mukanya ke bawah. Perbuatan ini hukumnya haram kerana tidak menghormati mayat.

x.                  Melakukan jirusan dengan air bersih
Setelah sembilan perkara di atas selesai dilaksanakan, pemandi menjirus sekali lagi dengan air yang bersih untuk menghilangkan air sabun. Kemudian diikuti dengan jirusan air bersih yang dicampur dengan sedikit kapur barus dengan kadar yang tidak mengubah sifat air.

3.2.8.  Niat dan hukumnya
Niat mandi hendaklah di lakukan semasa menjirus tubuh badan jenazah dengan air bersih yang bercampur dengan sedikit kapur barus, iaitu selepas dibersihkan tubuh badannya daripada segala kekotoran dan kesan air sabun. Basuhan yang bertujuan menghilangkan najis dan basuhan yang menggunakan sabun yang dilakukan sebelum itu tidak diambil kira sebagai jirusan pertama dalam kerja memandikan jenazah berkenaan. Untuk mendapatkan fadilat sunat, hendaklah diulangi jirusan dengan air bersih untuk kali kedua dan ketiga. Niat memandikan jenazah ialah :
نويت الغسل الواجب لهذا الميت ( لهذه الميتة) لله تعالى
sahaja aku melakukan mandi yang wajib bagi mayat lelaki ini (bagi meyat perempuan ini) kerana Allah ta’ala.

            Menurut Imam al-Syaribini dalam kitabnya Mughni al-Muhtaj, niat memandikan jenazah hukumnya sunat, manakala perbuatan memandikan-nya adalah wajib. Ada yang berpendapat bahawa jenazah orang Islam yang dimandikan oleh orang kafir tidak perlu dimandikan semula. Begitu juga halnya dengan jenazah orang Islam yang mati lemas tenggelam di dalam air, juga tidak perlu dimandikan semula kerana tujuan untuk membersihkan tubuh badannya daripada kekotoran telah pun tercapai. Lafaz niat mewudu’kan jenazah lelaki, sahaja aku mewudu’kan jenazah lelaki ini kerana Allah Taala. Lafaz niat mewudu’kan jenazah wanita, sahaja aku mewudu’kan jenazah wanita ini kerana Allah Taala.

No comments:

Post a Comment