3.3.
MENGKAFANKAN JENAZAH
3.3.1. Hukum Mengkafankan Jenazah
Mengkafankan jenazah adalah fardhu kifayah,
iaitu suatu kewajipan bersama yang dikenakan ke atas seluruh umat Islam.
Sekiranya ada orang Islam tertentu yang menyempurnakannya, maka terlepaslah
orang Islam yang lain daripada tanggungjawab tersebut. Tetapi jika sekiranya
tidak ada seorang pun yang menyempurnakan tugas tersebut, maka seluruh umat
Islam setempat berdosa kerana meninggalkan kewajipan fardhu tersebut.
3.3.2. Perbelanjaan kafan
Barang yang diperlukan untuk mengkafankan
jenazah memerlukan kepada peruntukan kewangan. Pembiayaan hendaklah diambil
daripada harta peninggalan si mati. Syaratnya harta tersebut tidak bercampur
dengan harta atau hak orang lain, seperti harta yang tergadai kepada seseorang.
Sebelum membayar hutang dan menyempurnakan wasiat si mati, perbelanjaan untuk
mengkafankannya hendaklah diutamakan. Sekiranya si mati tidak meninggalkan
sebarang harta, maka perbelanjaan untuk mengkafan jenazahnya hendaklah
ditanggung oleh mereka yang berkewajipan di sisi syarak dalam membiayai
nafkahnya semasa hayat si mati dahulu.
Menurut
mazhab Syafi’e dan Hanafi, suami wajib membiayai perbelanjaan kafan jenazah
isterinya. Hukum ini diambil kerana pembiayaan nafkah isteri adalah terletak di
atas bahu suami. Menurut mazhab Maliki dan Hanbali pula, suami tidak wajib
membiayai perbelanjaan mengurus jenazah isteri termasuk belanja kafannya.
Mereka berhujah bahawa suami wajib menanggung nafkah isterinya semasa ia masih
hidup kerana isteri menyempurnakan tuntutan batinnya sebagai isteri. Sebab itu,
suami tidak wajib memberi nafkah kepada isterinya yang nusyuz atau diceraikan
dengan talak bain, kerana dia tidak dapat menyempurnakan tuntutan batinnya
dengan isterinya itu. Hak untuk membolehkan kehidupan berkelamin telah terputus
apabila berlakunya kematian. Selepas mati, isteri sudah menjadi seperti orang
asing (ajnabiah) kepada suaminya.
Apabila
diteliti kedua-dua pendapat ini, nampaknya yang lebih dapat diterima ialah
pendapat yang pertama, iaitu pendapat mazhab Syafi’e dan Hanafi. Tidak
sewajarnya dibeza-bezakan kedudukan isteri semasa hidup dan matinya.
3.3.3.
Jenis kain kafan dan anggarannya
Semasa hidup umat Islam diwajibkan menutup
aurat. Bagi lelaki muslim, ia diharuskan memakai satu-satu jenis pakaian dan
diharamkan memakai jenis pakaian tertentu. Maka, begitulah juga hukumnya
apabila mereka mati. Ketika memilih kain untuk mengkafankan jenazah hendaklah
diikuti panduan yang telah ditetapkan oleh syarak seperti berikut :
i.
Kain yang diharuskan penggunaannya
Jenazah lelaki Islam hendaklah dikafankan menggunakan
kain yang dibenarkan oleh syarak sahaja. Kalau semasa hayatnya dia diharamkan
memakai sutera, maka begitulah juga selepas matinya haram dikafan jenazahnya
dengan kain sutera. Oleh itu, penggunaan kain sutera diharamkan sekiranya kain
yang lain masih ada. Jika dalam keadaan tertentu misalnya sukar untuk
mendapatkan kain, maka pada ketika itu harus menggunakan kain sutera untuk mengkafankan
jenazah lelaki muslim. Dalam Muhgni al-Muhtaj dinyatakan bahawa harus
mengkafankan jenazah kanak-kanak dan orang perempuan dewasa menggunakan kain
sutera. Walaupun demikian penggunaan kain biasa yang berwarna putih itulah yang
sebaik-baiknya digunakan sebagai kafannya.
ii.
Kafan menggunakan kulit
Haram mengkafankan jenazah dengan menggunakan bahan
kulit, lumpur atau rumput sedangkan pada masa yang sama bahan yang lain masih
ada. Kulit hanya boleh digunakan kalau tidak ada kain. Seterusnya kalau kulit
juga tiada, maka bolehlah menggunakan rumput. Jika rumput pun tidak ada, maka
pada ketika itu bolehlah dikafan jenazah berkenaan dengan menggunakan lumpur
yang dilumur ke seluruh tubuh badannya.
iii.
Kain yang suci
Syarat bagi kain yang digunakan untuk mengkafan jenazah
hendaklah suci daripada najis. Haram dikafankan jenazah dengan kain yang
bernajis.
iv.
Kadar kain yang diperlukan
Kain kafan yang digunakan itu hendaklah daripada jenis
yang dapat menutup warna kulit. Sekiranya kain itu nipis sehingga menampakkan
warna kulit, maka kain itu tidak dinamakan menutup aurat yang menjadi syarat
semasa mengkafan jenazah. Begitu juga disyaratkan bagi setiap lapis kain yang
digunakan itu dapat menutupi seluruh tubuh badan jenazah.
Peralatan kafan :
i.
Kain putih (bidang 45/60”)
ii.
Tali 5 utas
iii.
Kapas
iv.
Gunting
v.
Kapur barus
vi.
Serbuk cendana
vii.
Minyak atar
viii.
Air mawar
Bagi jenazah orang Islam yang meninggal dunia
semasa berada dalam ihram ; bagi lelaki ditinggalkan bahagian kepalanya dan
bagi yang perempuan ditinggalkan bahagian mukanya, tidak ditutup dengan kain
kafan tersebut. Sekurang-kurang kain yang dugunakan untuk mengkafan jenazah
ialah sehelai kain yang dapat menutup seluruh tubuh badan jenazah tersebut.
Sebaik-baiknya ialah tiga helai yang disusun berlapis untuk jenazah lelaki dan
lima helai untuk jenazah jenazah perempuan.
Sekiranya perbelanjaan untuk membeli kain
kafan itu diambil daripada harta si mati, maka bolehlah digunakan sebanyak tiga
lapis, sama ada jenazah itu lelaki atau perempuan. Tetapi kalau perbelanjaannya
diambil daripada Baitulmal, maka hendaklah digunakan selapis kain sahaja.
Bagi mereka yang berkemampuan, harus
melebihkan penggunaan kain kafan lebih daripada tiga lapis. Contohnya, bagi
jenazah lelaki dibalut dengan kain kafan dan juga dipakaikan serban. Bagi
jenazah perempuan pula dibuatkan juga baju sama seperti jenazah lelaki dan
dipakaikan tudung untuk menutup kepalanya.
3.3.4.
Langkah-langkah mengkafankan jenazah
i. Sediakan tiga atau lima utas tali. Tali dipotong dari kain kafan
ii. Ukur kadar ketinggian jenazah bagi menentukan kadar panjang kain kafan
iii. Potongan tiga bahagian daripada kain kafan.
iv. Hamparkan dan tindihkan ketiga-tiga kain antara satu sama lain.
v. Gulungan kapas dihamparkan di tengah-tengah kain mengikut anggaran saiz
jenazah dengan memanjang ke bawah.
vi. Taburkan serbuk cendana di atas bentangan kapas
vii. Dengan berhati-hati angkat jenazah tersebut dan baringkan di atas bentangan
kain kafan.
viii.Dengan menggunakan kapas, tutup bahagian-bahagian berikut :
a. Kemaluan
b. Kedua-dua siku tangan dan dada.
c. Kedua-dua telinga
d. Muka
e. Kedua-dua kaki
ix. Taburkan serbuk cendana sekali lagi pada kapas yang terdapat di atas
jenazah
x. Selimutkan jenazah dengan kain kafan satu persatu daripada yang paling atas
hingga yang paling bawah.
xi. Ikat sebanyak tiga atau lima ikatan dengan tali kain yang telah disediakan.
Mulakan dari hujung kaki, lutut dan pinggang. Ikatan mestilah bukan dalam
ikatan mati kerana dikuburkan nanti, ia akan dibuka semula.
xii. Bagi tatapan sanak saudara, biarkan bahagian muka jenazah terbuka.
xiii.Apabila jenazah sudah sedia untuk diusung atau disolatkan, ikat di bahagian
leher dan atas kepala jenazah.
xiv.Sapu minyak wangi dan air mawar direnjis setelah selesai.
3.3.5.
Cara menyusun kain kafan.
Cara menyusun kain kafan dimulakan dengan
membentang lapisan kain yang lebih lebar dahulu. Kemudian ditabur di atasnya
ramuan pewangi. Selepas itu dibentang kain yang kedua di atasnya ramuan yang
sama. Berikutnya dibentang pula kain yang ketiga ke atas kain yang kedua tadi
dan ditabur di atasnya ramuan pewangi yang sama.
Jika
dibuatkan baju untuk jenazah itu, bolehlah dibentangkan di atas lapisan kain
yang ketiga itu. Baju tersebut dibelah dua, iaitu di bahagian kiri dan kanannya
dan dibuka ke atas serta dibentang secara membujur mengikut kedudukan jenazah.
Selepas itu diangkat jenazah dengan perlahan-lahan dan dibaringkan dalam
keadaan terlentang di atas baju tersebut. Kemudian ditutup bahagian atas
jenazah tersebut dengan bahagian baju yang sebelah atas. Bahagian leher baju
pastikan ditebuk terlebih dahulu. Jadi apabila ditutup tubuh badan jenazah yang
sebelah atas itu dengan bahagian atas baju tersebut, kepalanya sudah berada di
dalam leher baju yang sudah ditebuk tadi. Kedua-dua bahagian baju atas dan
bawah diikat di bahagian tepinya yang digunting halus memanjang berbentuk tali.
Selepas
itu dipakaikan serban bagi jenazah lelaki dan tudung bagi jenazah perempuan
mengikut pandangan golongan Syafiiah Mutaakhirin. Tangannya diletakkan di atas dada
dengan tangan kiri di bawah dan tangan kanan di atas. Namun, boleh juga
diluruskan kedua-dua tangan di kiri kanan badannya. Selepas itu, barulah
dimulakan kerja mengkafan jenazah tersebut dengan membalut sehelai demi sehelai
kain kafan ke tubuhnya. Selepas selesai kerja membalut, diikat pula
bahagian-baghagian tertentu badannya dengan menggunakan cebisan kain kafannya.[1]
(gambar hiasan).
sebelum tidur muhasabah diri... :'( ain banyak dosa, maafkan ain ea semua.....
[1] Selamat Hashim, Kematian dan Pengurusan
Jenazah, universiti teknologi malaysia skudai, johor, 2007, hlm
No comments:
Post a Comment