Monday, 18 March 2013

:: bab III Mengebumikan jenazah ::

3.5  MENGEBUMIKAN JENAZAH.
Seperti yang dijelaskan sebelum ini apabila seorang Islam meninggal dunia wajib dilakukan empat perkara ke atas jenazahnya, iaitu mandi, kafan, sembahyang dan kebumi. Tiga perkara yang pertama telah dibincangkan, iaitu berkaitan dengan kerja memandi, mengkafan dan menyembahyangkan jenazah. Bab ini membincangkan pula berkaitan dengan pengebumian jenazah.

            Kebumikanlah jenazah di dalam satu lubang yang kedalamannya tidak boleh digali oleh haiwan dan hilang segala bauan kurang menyenangkan. Hendaklah juga jenazah dihadapkan ke arah kiblat.

3.5.1.  Penyedian kubur.
Tanamlah jenazah di sebuah lubang kubur yang dalamnya mengikut tinggi orang yang sederhana ketinggiannya. Satu hasta dan sejengkal pula keluasannya.
احفروا وأوسعوا وأحسنوا
Maksudnya : galilah kubur sebagaimana yang sepatutnya dan luaskan ruangnya dan buatlah dengan kemas.[1]

            Wajib dibaringkan jenazah di atas lambung atau sisi dan pipi kanannya dengan menghadap ke arah kiblat. Jika jenazah ditanam dalam keadaan tidak menghadap ke arah kiblat dan belum bau busuk, ia hendaklah digali semula.

            Sunat dibuat liang lahad pada dinding dalam kubur tersebut jika tanah perkuburan itu keras. Sebagaimana permintaan Saad bin Abu al-Waqqas r.a. ketika sakit yang membawa kepada kematiannya.
الحدوا لي لحدا وانصبوا علي اللبن نصبا كما صنع برسول الله صلى الله عليه وسلم.
Maksudnya : buatkan untukku liang lahad dan tegakkan dinding batu untukku sebagaimana yang dibuat oleh Rasulullah s.a.w.[2]

Kita wajib menyegerakan pengkebumian jenazah sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w.
عن أبي هريرة رضي الله عنه النبي صلى الله عليه وسلم قال : أسر عوا با لجنازة فاءن تك صالحة فخير تقدمو نها وإن تك سوى ذلك فشر تضعونه عن رقابكم.
Maksudnya : daripada Abu Hurairah r.a daripada Nabi s.a.w sabdanya : segerakanlah mengebumikan jenazah, kalau ia menerima balasan dengan segera, kalau ia jahat maka kejahatan yang engkau tanggung itu terlepas.

3.5.2  Hukum mengebumikan jenazah.
Mengebumikan jenazah hukumnya fardu kifayah ke atas orang Islam. Sekiranya meninggalkan kewajipan itu maka semua orang akan menanggung dosa. Namun, jika ia dilaksanakan walau seorang, maka gugurlah kewajipan tersebut kepada orang lain.

            Kelebihan atau fadilat mengebumikan jenazah berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Rafi’. Bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :
من غسل مسلما فكتم عليه غفر الله له أربعين مرة, ومن حفر له فأ جنه أجرى عليه كأجر مسكن أسكنه إياه إلى يوم القيامة, ومن كفنه كساه الله يوم القيامة من سندس وإستبرق الجنة.
Maksudnya :
Sesiapa yang memandikan jenazah seorang muslim lalu ia merahsiakan aibnya, Allah akan memberikan keampunan sebanyak empat puluh kali kepaadanya, dan sesiapa yang menggali liang lahad lalu menimbuskannya, ia akan mendapat pahala seperti pahala yang memberikan tempat tinggal kepadanya (iaitu jenazah) sampai hari kiamat, dan sesiapa yang mengkafankannya, nescaya Allah akan memakaikan kepadanya pada hari kiamat dengan pakaian daripada sundus (sutera nipis) dan istibraq (sutera tebal) daripada syurga.

            Jenazah tidak boleh dikebumikan pada tiga waktu yang dilarang. Berdasarkan hadis Uqbah bin Amir secara marfu’ berkata :
ثلاث ساعات كان رسول الله ينها نا أن نصلى فيهن أو أن نقبر فيهن موتانا حين تطلع الشمس با زغة حتى ترتفع وحين يقوم قائم الظهيرة حتى تميل الشمس وحين تضيف الشمس للغروب حتى تغرب.
Maksudnya :
Ada tiga waktu kami dilarang oleh Rasulullah s.a.w untuk melakukan solat atau menguburkan orang-orang yang meninggal dunia diantara kami iaitu ketika mulai terbit matahari hingga benar-benar terbit, ketika pertengahan hari hingga matahari condong ke barat dan ketika matahari mulai terbenam hingga benar-benar terbenam.

Waktu larangan pengebumian :
i.                    Tengah malam
ii.                  Matahari sedang terbit
iii.                Matahari ditengah langit sampai tergelincir
iv.                Matahari hampir terbenam.

3.5.3  Mengiringi jenazah.
Terdapat dua kategori mengeringi jenazah iaitu ketegori pertama jenazah diiringi dari rumah hingga tempat solat (masjid atau surau) kemudian bersolat jenazah. Ketegori kedua pula ialah jenazah diiringi dari rumahnya, bersolat jenazah untuknya dan menunggu sehingga jenazah siap dikebumikan.

            Bagaimanapun, kategori yang kedua lebih baik berdasarkan :
عن أبي هريرة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال من اتبع جنازة مسلم إيمان واحتسابا وكان معه حتى يصلى عليها ويفرغ من دفنها فاءنه يرجع من الأجر بقيرا طين كل قيراط مثل أحد ومن صلى عليها ثم رجع قبل أن تدفن فاءنه يرجع بقيراط.
Maksudnya : Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda : barangsiapa yang mengiringi jenazah dengan penuh keimanan dan mengharapkan keredhaan dan dia bersamanya (jenazah) sehingga ia disolatkan dan telah dikebumikan maka dia pulang dengan mendapat pahala dua qirath : pada setiapnya seperti bukit uhud. Dan barangsiapa yang bersolat ke atasnya dan pulang sebelum ia (jenazah) dikebumikan maka dia pulang dengan pahala satu qirath.

3.5.4.  Adab mengiringi jenazah
        i.            Tidak harus tergesa-gesa dengan berlari ketika mengusung jenazah walaupun jenazah perlu dikebumikan dengan segera. Sebaiknya orang yang mengiringi jenazah dengan berjalan kaki berada di belakang jenazah namun, boleh juga mengiringi di hadapan, belakang atau kiri dan kanan jenazah.
      ii.            Hendaklah mengiringi dari belakang jika orang yang mengiringi jenazah berkenderaan.
    iii.            Dibolehkan berkenderaan ketika mengiringi jenazah, tetapi lebih baik berjalan kaki sebagaimana yang dilakukan Rasulullah s.a.w.
    iv.            Selepas mengiringi jenazah, disunatkan mengambil wuduk.
      v.            Tidak menangis dengan kuat atau meraung, menarik pakaiannya dan berguling di atas tanah seperti orang yang tidak siuman.
    vi.            Tidak menguatkan bacaan zikir atau ayat-ayat al-Quran ketika mengiringi jenazah, kerana perbuatan tersebut menyerupai orang kafir.
  vii.            Tidak diiringi dengan paluan alat muzik seperti gendang dan loceng kerana menyerupai adat orang bukan Islam, seperti penganut Buddha mengiringi orang mati dalam kalangan mereka.

3.5.5.  Alat-alat pengkebumian
        i.            Ukuran panjang mayat dengan tali dan berikan kepada penggali kubur. Dalam kubur ialah enam kaki, dan panjangnya mengikut panjang mayat dan lebarnya pula ialah tiga kaki hingga empat kaki.
      ii.            Papan penutup liang lahad adalah sepanjang mayat. Boleh juga digunakan keranda.


3.5.6.  Keadaan liang lahad
Sekurang-kurangnya keadaan kubur ialah tidak ada satu lubang yang membolehkan keluar bau mayat dan tidak boleh dibongkar oleh binatang buas. Keadaan kubur yang afdhal ialah :
i.                    Kubur itu jangan terlalu luas atau terlalu sempit. Kira-kira empat kaki lebarnya.
ii.                  Anggaran dalamnya ialah empat1/2 hasta atau setinggi orang yang berdiri dilebihkan lagi sehasta.
iii.                Dibuat lahad lebih utama. Lahad ialah tepi lubang kubur sebelah kiblat kemudian diapit dengan semacam batu bata sehingga ia seperti rumah yang beratap.

Jika sekiranya boleh, korek lubang ke arah kiblat sekadar boleh dimuatkan mayat di dalam lubang biasa. Andainya tanah perkuburan itu mudah runtuh maka hendaklah dibuat liang tengah. Untuk menutup mayat, eloklah menggunakan papan.[3]


3.5.7.  Langkah-langkah pengkebumian jenazah.
        i.            Tidak dikebumikan jenazah orang Islam bersama mayat orang kafir atau sebaliknya.
      ii.            Mengebumikan jenazah di kawasan perkuburan adalah disunatkan.
    iii.            Kuburkan para syuhada di tempat mereka syahid seperti di medan peperangan dan jangan pindahkan ke tempat lain.
    iv.            Jenazah boleh dikuburkan di malam hari.
      v.            Gunakan pengusung empat penjuru untuk membawa jenazah ke kubur.
    vi.            Disunatkan berdiri bagi sesiapa yang melihat jenazah diusung ke perkuburan sehingga jenazah itu hilang daripada pandangannya.
  vii.            Kerana keadaan yang darurat atau terdesak, dibolehkan mengebumikan dua jenazah atau lebih dalam satu lubang kubur. Tetapi, hendaklah dikebumikan setiap satu jenazah untuk satu lubang kubur jika berkemampuan.
viii.            Sebaik-baiknya kubur bagi jenazah itu ialah satu lubang yang dapat menghalang bau jenazah serta dapat melindungi jenazah daripada digali oleh binatang buas.
    ix.            Adalah lebih baik dan digalakkan untuk mengumpulkan beberapa jenazah yang mempunyai talian persaudaraan.
      x.            Keluasan dan kedalaman lubang kubur adalah sebaik-baiknya lebih kurang enam kaki.
    xi.            Liang lahad dikorek ke arah kiblat sebesar jenazah daripada bahagian tepi kubur. Manakala, dibuat satu lubang kecil ditengah sebesar badan jenazah seperti sebuah parit di sebelah bawah kubur yang diberi nama liang kembal budi (syaq).
  xii.            Sama seperti kita meletakkan jenazah ketika disolatkan, kubur perlu digali secara melintang ke arah kiblat.
xiii.            Cara meletakkan mayat itu dalam kuburnya, hendaklah mayat itu dimasukkan dengan menghulurkan kepalanya ke dalam dan disambut oleh tiga orang yang menanti di dalamnya. Kemudian dibaringkan di atas lambung atau sisi kanan menghadap kiblat. Setelah itu ditutup liang lahad atau liang kembal budi itu dengan papan atau seumpamanya dan dikambus.
xiv.            Berdasarkan sebuah hadis, ketika jenazah diletakkan di dalam kuburnya, sunat mambaca :
بسم الله وعلى ملة رسول الله.
Maksudnya : Dengan nama Allah atas agama Rasulullah.
  xv.            Wajib digali semula dan diperbetulkan kedudukan jenazah jika jenazah ditanam secara membelakangkan atau disembamkan mukanya ke tanah selagi jenazah tidak berbau busuk.


xvi.            Disunatkan meletakkan tiga kepal tanah ke dalam kubur bagi sesiapa yang berada di tepi kubur tersebut.
a.       Kepal yang pertama dibaca :
منها خلقناكم
b.      Kepal yang kedua dibaca :
وفيها نعيدكم
c.       Kepal yang ketiga :
ومنها نخرجكم تارة أخرى
xvii.            Sesudah lubang kubur ditimbus, tanahnya hendaklah ditinggikan sejengkal dan diratakan, kemudian dipacakkan batu nisannya di bahagian kepala dan kakinya, dicacakkan pula daun-daun kehijauan, lalu dijiruskan air di atas kubur itu dimulai daripada kepala di pihak kanan hingga dua kakinya.

Begitulah dijelaskan mengenai mengebumikan jenazah secara syarie, mengikut beberapa kitab dan pendapat yang dipilih dan diterima pakai oleh semua golongan masyarakat.


[1] Riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi.
[2] Riwayat Muslim.
[3] Siti Mawardah, Pengurusan Jenazah Lengkap, perniagaan jahabersa, johor bahru, 2001, hlm 89

No comments:

Post a Comment